Cine conduce o firma: asociatul sau administratorul


firma                      Multi dintre cei care isi fac firme au impresia ca a fi asociat este totuna cu a fi administrator si se baga in toate deciziile pe care administratorul le ia. Vrea el sa controleze el pentru ca, vezi doamne, el a bagat banii si doar n-o sa-l lase pe altul sa o faca. Cu toate astea, cei care isi cunosc interesul vor lasa administratorul sa-si faca treaba. Pentru ca, cel care conduce o firma este administratorul ales. El raspunde pentru toate deciziile luate in firma. Asociatul nu are responsabilitati privind gestiunea si administrarea firmei, totul cazand pe umerii administratorului.


 

Da, Administratorul este ales prin hotarare AGA, conform Actului Constitutiv. Acolo, in Actul Constitutiv, la Administratori, se prevad puterile administratorului si modul in care el isi va desfasura activitatea. Iar intre 2 hotarari ale Adunarii Generale a Asociatilor (sau Actionarilor), deciziile le va lua Administratorul. Deci daca Administratorul decide si semneaza un contract cu o societate, el nu are nevoie de acordul asociatilor, iar contractul semnat de el trebuie respectat, in caz contrar firma putand ajunge in instanta si putand chiar sa fie executata silit. Chiar daca asociatii intrunesc o sedicnta extraordinara a Adunarii generale, ei nu pot schimba decizia Administratorului. Il pot schimba pe Administrator, dar sunt obligati sa accepte toate deciziile luate de acesta anterior Adunarii Generale. Daca se va schimba Administratorul, noul Administrator poate rezilia contractul, dar doar respectand clauzele contractuale.

 

In general, pentru munca lui Administratorul este remunerat cu un salariu. In schimb, asociatii vor primi dividende, daca societatea va avea dividende.

 

Pe de alta, un Administrator “descurcaret” va sti mereu sa scoata bani din buzunarele asociatilor, chiar si cand firma nu e pe profit. Am intalnit cazuri de Administratori care falimentasera cateva firme si de fiecare data gasea alti oameni care sa creada in el. Le expunea un plan de afaceri pe minim 2-3 ani, cu investitiile de care avea el nevoie, le facea calcule de cati bani are nevoie penrtu salarii, impozite etc, iar primul lucru pe care il realiza era sa-si dea un salariu foarte mare. Aici era si vina asociatilor pentru ca nu stiau cum sa controleze activitatea Administratorului, iar acesta profita de naivitatea lor. Deci, daca vreti sa va luati un Administrator, fiti in fiecare luna cu un ochi si pe actele contabile. Si neaparat, sa aveti minim o sedinta la 2 saptamani, cu acte in fata, pentru a vedea daca planul initial este urmat sau daca deja au inceput sa apara mici modificari pe care Administratorul le pune pe seama pietei, a caderii valutei sau mai stiu eu ce motiv.

Cititori :6619
Laurentiu Ianculescu (870 Posts)

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97 - Alte Informatii, Master Count Services


Impartaseste cu prietenii

Speram sa va ajute informatiile noastre. Daca observati o greseala sau doriti sa adaugati o continuare va rugam sa scrieti in sectiunea de comentarii.

Leave a Reply


6 + 8 =