Contabilul incepator

GHID PRACTIC privind contribuabilii inactivi si reactivarea acestora II

GHID PRACTIC privind contribuabilii inactivi si reactivarea acestora II
Laurentiu Ianculescu

contribuabilii inactiviInactiv pana la re-activare

Asa cum am precizat mai sus, contribuabililor inactivi li se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA cu incepere de la data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.

Pentru achizitiile de bunuri/servicii efectuate in perioada in care nu aveti un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor pe care urmeaza sa le efectuati dupa data inregistrarii in scopuri de TVA, aveti dreptul sa va ajustati TVA in favoarea dvs, prin inscrierea in primul Decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau intr-un decont ulterior a taxei aferente:

  • bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate (constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii);
  • activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat;
  • imobilizarilor in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietate in momentul inregistrarii in scopuri de TVA;
  • achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute (pentru care exigibilitatea TVA a intervenit inainte de data inregistrarii in scopuri de TVA si al caror fapt generator are loc dupa aceasta data).
Exemplu:

In 15 iulie 2014, entitatea Leader a fost declarata inactiva si a fost inscrisa in Registrul contribuabililor inactivi. In 7 septembrie 2014, aceasta achizitioneaza materii prime de la un furnizor la costul de 5.000 lei, TVA 24% pe care le da in consum in 23 septembrie 2014.

In data de 10 septembrie 2014, ca urmare a indeplinirii criteriilor cerute de legislatie, entitatea Leader este reactivata. Perioada fiscala este luna.

Prezentati inregistrarile contabile efectuate de entitatea Leader.

 

La data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate, entitatii leader i s-a anulat din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA. Astfel, aceasta nu are dreptul sa isi deduca TVA din factura de achizitie care, conform cadrului contabil in vigoare, va fi recunoscuta in costul de achizitie al bunurilor cumparate.

Avand in vedere ca la data reactivarii materiile prime se afla in stoc, entitatea are dreptul sa isi ajusteze TVA in favoarea sa si sa il inscrie in Decontul de TVA aferent lunii septembrie 2014.

 

Inregistrarile efectuate in contabilitate sunt urmatoarele:

  • achizitia materiilor prime de la furnizor (7 septembrie 2014):
6.200 lei 301

Materii prime

= 401

Furnizori

6.200 lei

 

 

  • ajustarea TVA pentru bunurile aflate in stoc (10 septembrie 2014):
1.200 lei 4426

TVA deductibila

= 301

Materii prime

1.200 lei

 

 

  • darea in consum a materiilor prime (23 septembrie 2014):
5.000 lei 601

Cheltuieli cu materii prime

= 301

Materii prime

5.000 lei

 

 

 

Daca societatea ar fi consumat materiile prime pana la data reactivarii (10 septembrie 2014), atunci aceasta NU ar mai fi avut dreptul sa isi ajusteze TVA aferenta achizitiei, deoarece bunurile nu s-ar fi regasit in stoc la data inregistrarii in scopuri de TVA.

Ce conditii trebuie indeplinite pentru reactivare?

Contribuabilii declarați inactivi se reactiveaza daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele condiții:

    1. iși indeplinesc toate obligațiile declarative prevazute de lege;
    2. nu inregistreaza obligatii fiscale restante; si
    3. organele fiscale au constatat ca funcționeaza la domiciliul fiscal declarat.

Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, iar sediile secundare sunt considerate active incepand cu data reactivarii contribuabililor care le-au infiintat.

Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA in urma declararii inactivitatii fiscale, la reactivare sunt inregistrate din oficiu in scopuri de TVA de catre organul fiscal competent. Inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data reactivarii.

Contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolvenței in forma simplificata, cei care au intrat in faliment sau contribuabilii pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare se reactiveaza de organul fiscal, la cererea acestora, dupa indeplinirea obligațiilor declarative, acestia nefiind obligati sa isi achite toate obligațiile de plata existente.


Daca se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anuleaza decizia de declarare a contribuabilului ca inactiv, cu efect pentru viitor dar și pentru trecut.

Astfel, contribuabilii pentru care s-a indreptat eroarea materiala privind declararea inactivitatii fiscale sunt eliminati din Registrul contribuabililor inactivi si isi pastreaza calitatea de contribuabili activi pe toata perioada cuprinsa intre data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate si data comunicarii deciziei de indreptare a erorii materiale.

Din punct de vedere al TVA, se mentine data inregistrarii in scopuri de TVA initiala, contribuabilul pastrandu-si aceasta calitate inclusiv pe perioada cuprinsa intre data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate si data comunicarii deciziei de anulare a acesteia.

Care este procedura pentru reactivarea contribuabililor?

Pentru a verifica daca un contribuabil inactiv funcționeaza la domiciliul fiscal declarat, organul fiscal transmite organului de control (organul de inspectie fiscala sau Directia generala antifrauda fiscala) un referat privind contribuabilii propusi pentru reactivare.

Organul de control se va deplasa la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru efectuarea unui control in vederea constatarii faptului ca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat. Astfel, se verifica existenta faptica a spatiului aferent domiciliului fiscal declarat si, dupa caz, a sediilor secundare declarate, precum si daca contribuabilul desfasoara activitatea comerciala in limita obiectului inscris in autorizatia de functionare, daca spatiul folosit ca domiciliu fiscal/sediu secundar permite desfasurarea activitatilor pentru care societatea este autorizata.

La finalizarea controlului, organul de control va intocmi un proces-verbal la care anexeaza documentele justificative care sa ateste ca respectivul contribuabil functioneaza la domiciliul fiscal declarat si un aviz privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, dupa caz.

Ulterior, organul fiscal intocmeste Decizia de reactivare sau Decizia de respingere a cererii de reactivare.

———————————————————————

Tinand cont de prevederile cadrului legal in vigoare, va sugeram sa fiti precauti si sa manifestati o atentie sporita in relatia cu furnizorii, deoarece riscati ca atat cheltuiala, cat si TVA aferenta achizitiilor efectuate de la acestia sa fie nedeductibile.

Astfel, va recomandam ca periodic sa va verificati furnizorii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati disponibil pe site-ul ANAF.

De asemenea, trebuie sa tineti cont de prevederile conform carora puteti fi declarati inactivi, deoarece daca desfasurati activitati economice, veniturile vor fi impozabile, insa cheltuielile nedeductibile si veti avea obligatia de a colecta TVA pentru operatiunile desfasurate, insa nu veti avea drept de deducere pentru TVA din achizitiile efectuate.

 

 

articol preluat cu acordul  www.accounting-leader.ro

Mai multe articole gasiti pe http://www.accounting-leader.ro/publicatii.html

 

 

Cititori :2703
Laurentiu Ianculescu Laurentiu Ianculescu (1054 Posts)

Expert Contabil – Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania – Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services


Pentru comentarii Click aici

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Contabilul incepator
Laurentiu Ianculescu

Expert Contabil – Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania – Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services

More in Contabilul incepator

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact