Cum sa fac?

Vrei sa-ti faci firma? Gandeste-te bine!

Vrei sa-ti faci firma? Gandeste-te bine!
Laurentiu Ianculescu

Ca sa-ti faci firma, nu e mare lucru. Problemele vin dupa ce faci firma. Vorbim aici de cei care vor sa faca ceva pe cont propriu si nu de cei care sunt obligati de propriii angajatori sa-si faca firma pentru a primi salariile pe firma. Asa ca, inainte de a-ti infiinta propria firma, gandeste bine urmatoarele probleme:

  •   Ai bani sa suporti cheltuielile unei firme timp de un an de zile? Pentru ca o firma inghite bani inainte de a incepe sa produca.
  • Care ar fi cheltuielile pe care trebuie sa le iei in considerare la infiintarea unei firme.

  a. CHIRIA

  •  Daca vei face firma acasa si vor veni acasa la tine clienti, iar din bucatarie vine miros de mancare sau vad pe hol vreun papuc aruncat sau vreo pijama nelalocul ei sau patul nefacut, poti sa-ti iei la revedere de la acel client. Nici eu, personal, nu as face afaceri cu unul care ma cheama acasa.
    •  In situatia asta ai doua solutii:
    • I. Iti iei un mic spatiu de birou, eventual o garsoniera pe care o mobilezi ca atare (sau poate gasesti una gata mobilata pentru activitati de birou). Cea mai mica chirie din punctul asta de vedere este in jur de 250 eur. La chirie se vor adauga cheltuielile de intretinere pe care le vei plati tu si nu proprietarul. Un minim pe luna este in jur de 150 lei.
    •  II. Renovezi casa si faci din hol o mica receptie iar una din camere va fi utilata conform unui birou.

Este foarte important, indiferent ce fel de activitate are firma, ca in birou sa exista:


  • -o biblioteca cu carti de specialitate
  • -cateva rafturi cu bibliorafturi in care clientul  va vedea, pe cotor, scris ce reprezinta: “Furnizori imobiliare”, “Leasing” etc, astfel incat sa realizeze ca firma ta, desi una de apartament, este foarte activa.
  • -obligatoriu cateva diplome profesionale sau de participare la anumite conferinte unde ati primit premii etc. Astea vor arata cat de profesionali sunteti.
  • -un laptop, scaner, imprimanta.
  • -scaunul vostru neaparat sa fie unul directoral si nu unul de bucatarie – in jur de 3-400 lei.

b. UTILITATILE

  • Telefon, Internet fix, fax. Undeva in jur de 200 lei / luna.
  • c. IMPOZITELE PE SALARIU
    • In functie de ce salariu iti treci pe cartea de munca tie sau colaboratorilor tai trebuie sa platesti impozitele aferente. De exemplu, contributiile pentru cel mai mic salariu cu putinta, pe 8 ore de munca / zi, sunt de 346 lei pe luna. Puteti avea contract pe 8 ore sau pe 1,2,3,4,5,6,7 ore si contributiile vor fi, aproximativ proportionale.

 d. CONTABILUL

  • Nu face greseala sa neglijezi problema asta, pentru ca vei ajunge sa platesti amenzi si penalitati cat nu face. Ia de la inceput un contabil care sa se ocupe de actele tale. Un contabil bun nu va avea niciodata tarif sub 200 lei pe luna pentru o firma mica. Iar daca ai activitate, tariful va fi proportional. Dar sa presupunem ca este de 200 lei pe luna.

e. MASINA

  • Daca nu ai masina, obligatoriu trebuie sa-ti iei una. Sa presupunem ca nu ai banii jos si o vei lua in leasing. Un leasing minim pentru o masina cat de cat ok este undeva in jur de 500 lei pe luna (asigurarile sunt separate si costa si alea, aproximativ 200 lei pe luna). Nu te gandi ca poti merge la client cu RATB-ul. Daca te duci cu metroul, sau RATB-ul, vei avea doar clienti mici. Pentru ca un client cel putin mediu are pretentii sa ai un sediu unde sa te gaseasca si o masina din care sa cobori. De ce? Un client cu bani gandeste: “Daca asta nu a fost in stare sa-si ia o amarata de masina, cum o sa aiba grija de mine???”. Masina nu este de “fitze” cum ar spune unii, dar daca ai masina te vei adresa unei anumite categorii de clienti: cei cu bani.

f. HAINELE

  • Nu trebuie sa fii imbracat de la Armani sau Gucci, dar hainele tale trebuie sa fie de bun gust. Daca nu ai, neaparat cumpara ceva rezonabil – garderoba minima va fi de aproximativ 1000 lei, incluzand: pantofi, pantaloni, 2 sacouri minim, 3-4 camasi, cel putin 3 cravate.

g. LAPTOP-UL

  • Nu trebuie sa-ti lipseasca ori de cate ori mergi la client. Il vei scoate la el si chiar daca nu ai treaba, intra macar pe un site de internet si prefa-te preocupat. Lumea are senzatia ca o persoana care sta in spatele unui laptop cauta chestii profesionale… Intra pe mail, da un mail, ofteaza, pastreaza tacerea. Costul mediu al unui laptop este de 2.000 lei. Obligatoriu trebuie sa ai si internet mobil de la un provider. In jur de 50 lei pe luna.

h. SITE-UL

  • Indiferent de marimea firmei tale, un site este obligatoriu pentru ca si clientii sa “te vada” online. Costul mediu al unui site cat de cat este de circa 200 eur, iar hostingul pentru un an de zile in jur de 100 eur. Daca un client te cauta si nu te gaseste online, pentru el vei fi doar unul care ii poate da “tzeapa” oricand.

 

Calculeaza toate aceste costuri pentru un an de zile si mai adauga 30% procent de risc pentru probleme neidentificate. Si daca ai banii astia disponibili, atunci da-i drumul!

 

Cititori :17825
Laurentiu Ianculescu Laurentiu Ianculescu (1075 Posts)

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services


View Comments (2)

2 Comments

  1. Claudiu

    septembrie 15, 2011 at 6:30 pm

    Asa am patit si noi. Am strans bani sa ne facem o firma si credeam ca greul a trecut. Firma nu face bani in locul tau. Cu firma sau fara e la fel…ba, cu firma, e mai rau caci ai de platit impozite si de depus harti chiar daca nu faci nimic pe firma.

  2. mari@

    septembrie 16, 2011 at 5:38 am

    multe dintre prietenele mele si-au facut firma si acum se chinuie sa o inchida si sa scape de ea.culmea e ca te costa mai mult sa inchizi firma decat sa o deschizi. poate ca merita dar trebuie bine gandita mutarea dinainte.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Cum sa fac?
Laurentiu Ianculescu

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services

More in Cum sa fac?

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact