Declaratii

Probleme persistente legate de somn la copii si adolescenti

Probleme persistente legate de somn la copii si adolescenti
Maria Mihaela Benki

copiiAlina Ioana Ciocodan, psiholog

Cele mai frecvente probleme de somn care persista la copiii mai mari sunt legate de obiceiuri comportamentale gresite legate de somn. Problemele relatate de parinti sunt:

• Copilul ii striga pe parinti noaptea sau se da jos din pat si vine in camera parintilor

• Copilul refuza sa doarma in patutul propriu

• Copilul are dificultati de a adormi singur

• Se trezeste frecvent noaptea

• Copilului ii este frica noaptea.

Cum sa procedam atunci cand copilul ne striga noaptea sau se da jos din pat?

Acest comportament al copilului poate incepe ca o modalitate de a va tine langa el. In jurul varstei de 9 luni, copiii pot incepe sa dezvolte anxietate de separare, iar momentul culcarii poate deveni unul dificil. In alte cazuri, acest comportament dificil poate aparea ca urmare a unei schimbari semnificative sau in perioade stresante pentru copil.

In ambele situatii, conteaza foarte mult calitatea timpului pe care il petreceti cu copilul in timpul zilei, si mai ales inainte de ora de culcare. In plus, aplicati urmatoarele recomandari:

• Este foarte importanta rutina dinaintea culcarii, care presupune planificarea acelorasi activitati relaxante inainte de culcare, evitarea activitatilor prea stimulative si a televizorului. Momentul inceperii rutinei de seara este de asemenea important. Daca dureaza mult pana adoarme copilul, incercati sa mutati ora de culcare mai tarziu, cand copilul este deja somnoros. Incercati mai multe variante, pana cand gasiti ora cea mai potrivita pentru copil.

• Faceti o mica verificare a lucrurilor pentru care copilul va striga de obicei: A fost la toaleta? A baut apa? Veioza este aprinsa?

• Inainte de a iesi din camera copilului, amintiti-i ca va asteptati de la el sa stea linistit in pat pana adoarme, explicati-i ca nu veti raspunde cand va va striga, spuneti-i noapte buna sau formula de salut pe care o folositi de obicei la culcare.

• Dupa ce spuneti noapte buna copilului, iesiti din camera.

• Daca copilul va striga, nu raspundeti. Chiar daca este greu, este important sa ignorati solicitarile copilului de a-i acorda atentie. Este important sa ramaneti ferm chiar daca apar motive noi pe care copilul le invoca pentru a va convinge sa veniti: ii e sete, mai vrea un pupic, nu este invelit cum trebuie etc. Daca raspundeti atunci cand copilul insista si va striga mai tare sau mai mult, il invatati ca ceea ce trebuie sa faca pentru a va obtine atentia este sa strige mai tare si mai mult. Copilul va continua sa protesteze, in fiecare seara, pana cand veniti.

• Cu copiii mai mari de 3 ani, puteti stabili un mic joc: are la dispozitie un cartonas pe care il poate schimba pe o cerinta, de exemplu, un pahar cu apa in plus sau un pupic in plus de la mama sau tata. Stabiliti cu copilul care sunt cerintele acceptabile si care nu. In momentul in care primeste ceea ce a cerut, inapoiaza parintilor cartonasul.


Ce facem atunci cand copilul se da jos din pat 

Exista doua strategii din care puteti alege pe cea mai potrivita pentru dvs.  Prima strategie presupune sa-l duceti pe copil inapoi in pat spunandu-i calm dar ferm sa nu mai coboare. Cand acesta coboara din pat, duceti-l inapoi imediat, calm si cu blandete, fara sa-i vorbiti sau sa interactionati in vreun fel. Duceti-l inapoi in pat astfel, de fiecare data cand coboara, pana cand copilul ramane in pat. Pot fi necesare multe astfel de interventii, de aceea este bine sa alegeti aceasta varianta doar daca stiti ca puteti ramane calm de fiecare data. A doua strategie presupune retinerea copilului in camera lui. Cand copilul coboara din pat, spuneti-i calm dar ferm sa nu o mai faca si duceti-l inapoi in pat, fara alte explicatii sau negocieri. Daca se da din nou jos din pat, spuneti-i ca va trebui sa inchideti usa sau portita de siguranta, si o veti putea deschide din nou doar atunci cand copilul ramane in pat. Puneti copilul in pat si inchideti usa. Ignorati solicitarile copilului. Daca nu va simtiti confortabil cu inchiderea usii, instalati o portita de siguranta. De asemenea, lasati o veioza aprinsa. Pentru ca oricare din cele 2 strategii sa functioneze, trebuie sa fiti fermi. Daca cedati dupa un timp, cand copilul s-a dat jos din pat in mod repetat sau a inceput sa strige mai tare, il invatati sa fie mai insistent.  In dimineata urmatoare, laudati copilul daca a stat linisit in pat seara. Puteti organiza un mic dejun surpriza sau puteti da telefon unei persoane speciale, la alegerea copilului, careia sa-i spuneti despre realizarea copilului. Puteti folosi buline sau stickere pe care sa le oferiti copilului de fiecare data cand a stat linistit in pat seara si pe care sa le expuneti la vedere. Daca in seara precedenta copilul v-a strigat sau s-a dat jos din pat, nu aduceti vorba in dimineata urmatoare. Incepeti ziua intr-o nota pozitiva – nu veti schimba comportamentul copilului vorbind despre problema in acest moment.

Fricile nocturne

Fricile nocturne sunt foarte frecvente la copii, si includ frica de hoti, monstri, zgomote, intuneric. Chiar si pentru un adult, frica este greu de gestionat, iar pentru un copil care nu are abilitati mature de a-i face fata este si mai dificil. Abia in jur de 5-6 ani copiii isi dezvolta abilitati ca simtul timpului, abilitatea de a-si controla impulsurile, de a distinge realitatea de imaginar, de a gasi interpretari rationale pentru informatii senzoriale (de exemplu imaginea de pe podea seamana cu un monstru dar nu poate fi decat umbra scaunului pe care sunt puse hainele). Nici atunci cand copilul are aceste abilitati nu este sigur ca poate invata singur cum sa se linisteasca atunci cand ii este frica seara. Copiii au nevoie de sprijinul si intelegerea adultilor, de reasigurari si de senzatia de securitate oferite de parinti. In plus, iata cateva metode prin care ii puteti ajuta pe copii sa depaseasca fricile nocturne mai usor:

• Vorbiti-le despre diferenta dintre realitate si fantezie si dati-le exemple de situatii care sunt altfel decat si-au inchipuit.

• Analizati posibilele surse de stres din timpul zilei – copiii care au alte frici, manifestate in timpul zilei, este mai probabil sa aiba si frici nocturne. Ajutandu-i sa reduca sursele de stres din timpul zilei ii ajutati sa reduca si frica nocturna.

• Stabiliti un program de somn potrivit nevoilor copilului. Daca supraestimam nevoia de somn a copilului si-l trimitem la culcare prea devreme, pana ce adoarme el va avea mult timp singur in camera in care sa se gandeasca la posibile pericole.

• Evitati informatiile inspaimantatoare de la televizor, din povesti, de la stiri – mai ales seara. Un studiu recent arata ca, atunci cand sunt expusi in mod pasiv la emisiuni de stiri seara, copiii de 5-6 ani dorm mai putin si au mai multe dificultati de somn.

• Reduceti frica prin puterea afectiunii – afectiunea exprimata prin imbratisari, mangaiere, gesturi fizice reduce anxietatea de separare.

• Lasati copilul sa-si aleaga un prieten de somn din plus – copiii care dorm cu o jucarie au mai putine frici nocturne.

• Raspundeti imediat atunci cand copilul are cosmaruri – asigurati-l ca visele nu sunt reale si ca toata lumea are cosmaruri uneori. Pastrati o stare de calm – daca va ingrijorati, copilul va interpreta situatia ca infricosatoare si va simti si mai multa teama.

• Invatati-l pe copil sa se relaxeze – de exemplu sa respire mai lent atunci cand se simte agitat.

• Contracarati teama cu imagini pozitive, despre situatii fericite, securizante. Invatati copilul sa se gandeasca la situatii care il fac sa se simta linistit si in control – de exemplu despre cum se joaca cu pisica sau catelul lui, sau situatii in care s-a simtit curajos.

• Folositi jocul de rol pentru a-l invata pe copil ce sa faca atunci cand ii este frica: in timpul zilei, vorbiti despre frica din timpul noptii si jucati pe rand rolul unui copil care simte aceasta frica si aplica metodele de linistire invatate.

• Creati povesti in care personajul preferat al copilului invata sa depaseasca frica nocturna. Incepeti cu o poveste care nu contine niciun element legat de frica, apoi introduceti o idee foarte putin infricosatoare pentru copil – de exemplu, daca copilului ii este frica de paianjeni, introduceti in poveste un paianjen foarte mic care nu se apropie de personajul principal. In functie de reactia copilului, intensificati elementele posibil infricosatoare si aratati cum personajul principal aplica metodele de linistire invatate de copil.

pentru mai multe informatii despre subiect, comandati audiobook-ul Somnul la copii ®

Cititori :2729
Maria Mihaela Benki Maria Mihaela Benki (112 Posts)

Economist


View Comments (1)

1 Comment

  1. pergola aluminiu

    noiembrie 15, 2014 at 7:38 pm

    Foarte utile sfaturile. Multumim!

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Declaratii

More in Declaratii

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact