Diverse

Inventii romanesti care au schimbat lumea

Inventii romanesti care au schimbat lumea
Laurentiu Ianculescu

Inventii mai putin cunoscute ale romanilor

Pentru inventii, vinovata a fost mereu creativitatea. Multi romani si-ad adus contributia la evolutia lumii. Dar, ca de obicei, altii au luat laurii.

Roata cu facaie (se gaseste la Muzeul Dimitrie Leonida)

Inventie de varf a hidrotehnicii populare de pe meleagurile romanesti, roata cu facaie a fost considerata drept cea mai importanta realizare in domeniu. In fapt, facaiele erau niste cause care asigurau o eficienta deosebita instalatiei, fiind precursoarea turbinei realizate de americanul Lester Allen Pelton in 1884.
Mortarul medieval

In perioada anilor `70, constructorii descopereau in plin centrul Bucurestiului, zidurile vechi ale primei curti domnesti. Cu toate acestea, putini stiu ca pickamerele nu au putut sparge mortarul folosit la ambinarea pietrelor de rau. Care este secretul acelui mortar, nimeni nu stie nici in ziua de azi.

Constructiile din lemn

Bisericile de lemn

Sunt considerate creatii unice in lume datorita modului de legare a panourilor si peretilor. Mai mult, la ridicarea lor, mesterii nu foloseau nici un fel de cui de lemn, totul bazandu-se pe metode specifice de ambinare a barnelor. Cele mai cunoscute biserici de lemn sunt cele din Maramures, unele fiind inalte de cateva zeci de metri.

Vagonetul de lemn

A fost primul vehicul pe sine din lume, utilizat inca din secolul al XIV-lea pentru extractia minereului aurifer dintr-o mina de la Brad. Vagonetul avea rotile de lemn, iar schimbarile pe sina se efectuau cu ajutorul unui dispozitiv simplu de tip ac si inima.

Pre-vaccinare antivariolica

Cu cateva sute de ani anainte ca englezul Edward Jenner sa introduca vaccinarea antivariolica, taranii romani foloseau o metoda originala si eficienta pentru protejare contra bolii. Astfel, pentru a preveni variola, copii erau spalati in laptele unei vaci al carei uger era infectat.

Albastrul de Voronet

Renasterea care cuprinsese antreaga Europa patrunsese si in Moldova unde zugravii lacasurilor sfinte au inventat o culoare care a rezistat sute de ani pe peretii exteriori ai bisericilor si al carui continut nu a fost identificat nici astazi. Se presupune doar ca in compozitia Albastrului de Voronet intrau sute de coloranti minerali, vegetali si animali, folosindu-se inclusiv formule mistice. Limbile de serpi, picioarele de broasca, ouale cu pui an ele, erau doar cateva dintre “ingredientele” folosite de mesterii medievali.

Steampurile miniere

Doi romani revolutioneaza industria miniera: Idu Craciun si Ursu Muntean. Primul inventeaza un steamp (masina pentru sfaramarea minereurilor) care era pus in functiune de o singura persoana, pe baza unui sistem ingenios de greutati.

Pana la vremea respectiva steampurile erau actionate de o roata pusa in miscare de apa, in conditiile in care majoritatea minelor erau in zone fara apa sau apa ingheta mare parte din an, din cauza gerurilor.


Cel de al doilea, Ursu Muntean, a inventat un steamp care crestea productivitatea de 300%, scazand enorm costurile cu apa folosita la spalarea minereurilor. Desi ambele masini au fost folosite, inventatorii au primit niste sume de bani derizorii, pe motiv ca nu aveau carte si ca erau romani.

Primul toc rezervor din lume

Inventatorul sau, Petrache Poenaru l-a numit “condeiul portaret fara sfarsit, alimentandu-se insusi cu cerneala”. Inventia a fost brevetata in 1827 la Viena si la Paris si elimina zgarieturile de pe hartie si scurgerile de cerneala accidentale. Peste alti 36 de ani, doi francezi inventau stiloul.

Primul dinam de analta tensiune din lume  (se gaseste la Muzeul Dimitrie Leonida)

Este realizarea din 1896 a lui Dragomir Hurmuzescu, acelasi  care a inventat si electroscopul cu acelasi nume, folosit de celebra Marie Curie la descoperirea Radiul-ui. Dinamul lui Hurmuzescu avea patru indusi fixati pe un acelasi arbore, ceea ce a constituit o realizare mai mult decat indrazneata pentru acele timpuri si reprezentand inceputul masinilor electrice de inalta tensiune.

Pompele de injectie

Daca Diesel a ramas cunoscut ca inventator al celebrelor motoare, romanul care a perfectionat motoarele respective, inventand pompele de injectie si injectoarele, nu este la fel de celebru. Cu toate acestea, George Constantinescu este cel care a descoperit sonicitatea, ramura a mecanicii mediilor continue, bazata pe transmiterea, cu ajutorul vibratiilor, a energiei mecanice in medii solide sau fluide.

Mai mult, datorita lui aviatia engleza din primul razboi mondial si-a pastrat suprematia pe durata conflagratiei. Pentru ca romanul a realizat un dispozitiv bazat pe sonicitate si care permitea mitralierelor sa traga printre palele elicelor fara ca acestea sa fie afectate de gloante. In semn de omagiu englezii au numit dispozitivul “Constantinescu fire control” .

Primul automobil aerodinamic din lume (se gaseste la Muzeul Dimitrie Leonida)

A fost construit in 1923 de catre Aurel Persu care a demonstrat ca forma cea mai aerodinamica este cea a picaturii de apa in cadere. Inventia solutiona problema repartizarii echilibrate a greutatii pe cele patru roti, introducand, pentru prima data in manualele tehnice ideea includerii celor patru roti in interiorul liniei delimitate de caroserie.

Persu a amplasat motorul vehiculului in spate, iar apropierea rotilor de pe spate a dus la eliminarea diferentialului. Rezultatele au fost multiple – masina consuma mai putina benzina si putea rula cu 60 km/h chiar si in viraje.

Forajul prin ciocan Rotary

Ion Basgan a fost cel care a revolutionat extractia petrolului, inventand “efectul Basgan” si o serie de metode de extractie a titeiului. Cea mai cunoscuta este “Forajul prin ciocan Rotary”, inventie care, desi brevetata si in S.U.A. nu i-a adus inventatorului banii care i se cuveneau si care se ridicau la aproape doua miliarde de dolari.

In 1967, Basgan a inventat un alt procedeu de extractie, denumit “Sistem de foraj rotativ si percutant cu frecvente sonice, limitarea efectului presiunii arhimedice, precum si instalatia si aparatura respectiva”. In baza acestei inventii, s-a putut depasi, pentru prima data, adancimea maxima de forare, de 8.000 de metri.

 

 

foto: www.pexels.com

 

Cititori :8011
Laurentiu Ianculescu Laurentiu Ianculescu (1075 Posts)

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services


Pentru comentarii Click aici

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Diverse
Laurentiu Ianculescu

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services

More in Diverse

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact