Managementul Cash Flow-ului nu mai e un moft ci o necesitate


scrie1Imi propun prin acest articol sa vorbesc despre Cash Flow un termen foarte “uzitat” de cand cu criza generala. De ce zic asta, pentru ca atunci cand economia mergea bine toate firmele aveau ca obiectiv prioritar dezvoltarea si cresterea profitabilitatii si nu se prea vorbea despre managementul Cash Flow-ului. Apoi criza le-a aratat firmelor ca poti sa dai faliment chiar daca ai profit…

 

Aceasta s-a intamplat deoarece, chiar daca firmele erau profitabile lipsa unui management al cash-ului  corelata cu blocajul financiar generat de criza (plati intarziate din partea clientilor) si in unele cazuri supra-indatorarea firmei a dus la incapacitate de plata si insolventa. Ajunse in acest punct o parte din firme incearca si reusesc sa se salveze dar pentru multe dintre ele este drumul sigur catre lichidare. Profitul nu este egal cu cash-ul astfel incat nu este suficient sa planificati si sa va asigurati doar ca aveti profit, o criza de cash poate fi inceputul sfarsitului.


 

In acest articol nu vom vorbi despre riscul de supra-indatorare al firmelor care reprezinta in sine un subiect vast ci despre managementul cash flowului si cum poate el ajuta o firma.

Trebuie sa recunoastem ca scaderea considerabila a vanzarilor generata de criza ramane probabil factorul principal in cazul multor lichidari dar ceea ce vreau sa accentuez este faptul ca toate firmele au fost afectate de criza si cu toate acestea unele au supravietuit sau in cele mai fericite cazuri s-au dezvoltat pe cand altele s-au inchis si atunci ne punem inevitabil intrebarea “ ce face diferenta?”

Managementul Cash Flow-ului este necesar indiferent de stadiul de dezvoltare al unei afaceri, pornind de la momentul in care vrem sa lansam o afacere, la momentul dezvoltarii cat si la consolidarea ei. Foarte putini antreprenori isi incep afacerile cu un plan de afaceri care sa includa o estimare a veniturilor si cheltuielilor. Chiar si mai putini merg mai departe prin a transpune planul de cheltuieli si venituri, planul de investitii si planul de finantare astfel incat sa obtina un buget al fluxurilor de cash, ori acest lucru este vital la inceput de drum.

 

Vreau sa accentuez importanta necesitatii estimarii Cash Flow-ului in cazul unei afaceri noi pentru ca aici apar cateva riscuri suplimentare:

 

  • Fiind vorba de un business nou nu putem vorbi de date istorice predictibile (venituri/cheltuieli) pe care sa ne bazam, de aceea ne vom confrunta cu dificultati in estimarea Cash Flow-ului si cu deviatii mai mari intre cifrele estimate si cele reale. Oricum estimand si monitorizand cash-ul vom avea un control asupra acestor deviatii si vom invata sa facem estimari mai bune.
  • Facand o proiectie a cash-ului (intrari si iesiri) vom putea concluziona daca avem resurse financiare proprii suficiente pana cand afacerea va deveni profitabila sau daca avem nevoie sa atragem surse financiare externe
  • Un alt aspect important este ca o firma/afacere noua este foarte vulnerabila la inceput si orice risc neluat in calcul (spre exemplu lipsa banilor) o va impacta mult mai puternic decat o alta afacere consolidata.

Care este valoarea adaugata a unui management al Cash Flow-ului?

 

  • contracareaza riscul de lichiditate/insolvabilitate care pe termen mediu poate pune in pericol supravietuirea firmei;
  • asigura optimizarea cash-ului intr-o firma ceea ce reprezinta economie de resurse financiare si cresterea profitabilitatii;
  • estimeaza necesarul de cash pentru anumite scenarii de business astfel incat nu vom intra in proiecte pentru care nu avem resurse necesare si scade semnificativ riscul de a demara proiecte si a angaja cheltuieli pana la un punct dupa care nu mai putem sa le continuam.
  • permite luarea deciziilor potrivite in perioadele de cash pozitiv (exces de cash) sau  cash negativ (lipsa de cash).

Managementul  Cash Flow-ului reprezinta optimizarea cash-ului iar acest lucru se realizeaza prin trei etape importante:

  • planificarea cash-ului,
  • controlul si analiza cash–ului real versus planificat si
  • luarea deciziile precum si actiunile intreprinse  in baza analizei.

O data  ce am realizat bugetul de Cash Flow jumatate din treaba e facuta pentru ca am realizat un plan bun.

Pasul urmator, la fel de important, este monitorizarea continua a Cash Flow-ului realizat versus cel planificat si analizarea variatiile pozitive sau negative pentru a lua deciziile corecte si pentru a gasi cele mai bune solutii de acoperire a perioadelor de lipsa de cash precum si  optimizarea perioadelor de exces de cash.

In fiecare din cele 2 situatii exista actiuni specifice ce pot fi intreprinse pentru o eficientiare a cash-ului spre exemplu:

 

Actiuni posibile în cazul deficitului de cash

 

  • Scăderea scadenței la facturile de vânzare, vanzari cash sau cu un % platit in avans. Acordare de discounturi financiare pentru plata în avans sau înainte de scadență (însă atenție la valoarea discountului stabilit să nu fie neprofitabil pentru firmă);
  • Incheierea unui contract de factoring pentru creanțe;
  • Cresterea scadenței la facturile de furnizor, discuții cu furnizorii pentru amânarea plăților, reeșalonarea la plată a taxelor, renunțarea la anumite costuri care nu sunt critice succesului afacerii sau care nu aduc valoare;

Actiuni posibile în cazul excesului de cash

 

  • Realizarea unei investiții planificată a se realiza undeva în viitor sau investiții suplimentare în centre de profit/locații/activități profitabile.
  • Vedeți dacă nu puteți obține discounturi financiare de la furnizori pentru plata mai devreme de scadență/ sau în avans.
  • Achitarea anticipată a unor rate la un împrumut existent

 

Pentru informatii detaliate cu privire la managementul Cash Flow-ului precum si alte ghiduri din seria Managementul Financiar al Firmei accesati magazinul online www.finance-edu.ro  sau blogul  www.alinademeter.ro

 

Autor: Alina Demeter

 

 

Cititori :1213
Alina Demeter (8 Posts)

Blogul meu: www.alinademeter.ro, magazinul online: www.finance-edu.ro Financial audit, Financial and Business Controlling, Internal Audit, Controls and Risk Management, Auditing projects with European Funding


Impartaseste cu prietenii

Speram sa va ajute informatiile noastre. Daca observati o greseala sau doriti sa adaugati o continuare va rugam sa scrieti in sectiunea de comentarii.

Leave a Reply


9 + = 18

Read previous post:
334225_press_conference
Medierea si organizarea profesiei de mediator

In Monitorul Oficial nr. 878 din 21 decembrie 2012 a fost publicata OUG nr. 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006...

Close