Diverse

Bilantul De Lichidare

Bilantul De Lichidare
Laurentiu Ianculescu

bilantul de lichidareBilantul De Lichidare – notiuni generale

Bilantul de lichidare nu este un bilant normal. Pentru ca inainte de a-l face, trebuie sa inchideti soldurile pe care le aveti – intr-o forma sau alta. Asa ca va trebui sa fiti foarte atenti, pentru ca, indiferent daca aveti creante sau datorii catre anumite persoane fizice sau juridice, trebuie sa le notificati fie ca nu le mai platiti datoria fie ca renuntati sa mai incasati creanta. Codul Fiscal o spune clar, iar inchiderea tacita a acestor conturi, fara sa-ti anunti partenerul sa opereze si el aceleasi modificari, este ilegala. Asta mai ales daca este vorba despre o datorie, pentru ca nu va puteti sterge datoriile cand si cum crede fiecare. Va trebui sa verificati daca firma respectiva mai exista sau daca a fost dizolvata, daca a fost preluata de altcineva etc. Apoi le veti scrie nu vreti sa le mai platiti ce le datorati. In mod normal ei trebuie sa va trimita o scrisoare de confirmare a stergerii acelei datorii, pe care sa o anexati bilantului de lichidare. Daca firma nu este de acord sa va stearga datoriile si voi, totusi, va inchideti acel sold, la un control ulterior – pentru ca se poarta controale chiar si dupa dizolvarea firmelor – puteti avea surpriza sa fiti acuzati de declaratii false in documente oficiale (pentru ca veti declara rezultatul in bilant). Mai mult, de cand Administratorul unei societati raspunde cu averea personala de rezultatele negative ale firmei, eventualii creditori se pot indrepta impotriva acestuia pentru a-si recupera creantele. Bineinteles, ca sa se poata indrepta impotriva administratorului, creditorii trebuie sa obtina o hotarare judecatoreasca. Deci nu stergeti soldurile asa, pur si simplu, ci motivati inchiderea lor si puneti in spate documentele doveditoare.

Este de recomandat ca in cazul anumitor active inca existente in firma sa le scoateti prin casare sau prin vanzare, inainte de inceperea dizolvarii societatii.

Daca aveti stocuri care nu s-au dat in consum, trebuie sa stiti ca inchiderea acestora se face tinand cont si de TVA-ul pe care la vremea respectiva l-ati dedus. De data asta veti repune TVA-ul pe 4427, adica veti colecta TVA de la stocul pe care il veti inchide si fie il platiti catre ANAF fie, daca aveti TVA de recuperat, il puteti compensa cu acesta.

Daca dupa toate operatiunile de inchidere a conturilor de venituri si cheltuieli va ramane sold pe casa sau banca, acesta se va impozita de 2 ori: o data cu 16% impozit pe profit si apoi se va face distribuirea de dividende, ceea ce inseamna ca asociatii firmei vor plati alti 16% impozit pe dividende.

Daca firma este microintreprindere, atunci va plati 3% si 16% pe dividende.

Este foarte important sa stiti ca daca inchideti conturile prin cheltuieli, acele cheltuieli sunt nedeductibile. Adica veti calcula impozit pe profit pe ele si il veti achita.

Atentie!


In cazul acestor solduri, Registrul Comertului blocheaza dosarul de dizolvare pana cand veniti de la Administratie cu chitanta ca ati platit si impozitul datorat de societate cat si cel datorat de persoana fizica – asociatul.

Daca suma din casierie este de cateva sute de lei, puteti justifica existenta ei prin faptul ca de acolo se vor plati taxele de registru pentru dizolvare.

Atentie foarte mare la imprumutul asociatului, pentru ca daca acela nu a fost restituit integral, diferenta va fi trecuta pe profit – vorbim de niste bani pe care firma nu ii va mai plati, deci pentru firma vor fi profit. Multi se bucura ca au bani de recuperat dintr-o firma, dar in cazul unei dizolvari nu merge treaba cu “eu sunt asociatul si eu declar ca nu mai vreau banii inapoi de la firma”. Orice renuntare de acest gen inseamna profit pentru firma si se trateaza fiscal ca atare.

Si cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faceti inainte de bilantul de lichidare este Bilantul dinainte de Bilantul de Lichidare. Multi fac doar bilant de lichidare, ceea ce nu este corect. Firma va avea mai intai un Bilant inainte de lichidare, cu informatiile la data dizolvarii. In prima coloana a bilantului se trec datele de la 31.12 anul precedent, iar in a doua coloana se trec datele rezultate la momentul efectuarii bilantului intermediar. Apoi, pe baza acelui bilant se va face si bilantul de lichidare, in care prima coloana este data de a doua coloana din Bilantul inainte de lichidare iar a doua coloana trebuie sa ajunga pe zero, urmand ca soldurile sa se inchida si sa rezulte o anumita situatie pe care o veti prezenta in decizia asociatilor de repartizare a activelor.

 

Mai multe detalii despre infiintarea sau radierea unei firme gasiti aici:

https://www.faracontabilitate.ro/cumpara-prin-sms-ghidul-practic-pentru-infiintarea-activarea-si-dizolvarea-unei-firme/#axzz2wuopHaCY

 

Laurentiu Ianculescu Laurentiu Ianculescu (1077 Posts)

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services


Pentru comentarii Click aici

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Diverse
Laurentiu Ianculescu

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services

More in Diverse

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact