Diverse

Capcanele increderii in sine – cand intentiile bune ale parintilor produc efectul invers

Capcanele increderii in sine – cand intentiile bune ale parintilor produc efectul invers
Laurentiu Ianculescu

copilAlina Ioana Ciocodan, psiholog – Smartbox Family

Abilitatile si atitudinile copiilor, precum si probabilitatea de a dezvolta comportamente problematice depind de mai multi factori, care actioneaza simultan. Efortul parintilor de a intelege cauzele care explica un comportament va face diferenta intre adoptarea unor metode eficiente sau neeficiente de disciplinare. Orice comportament al copilului are o cauza, iar intelegerea acesteia inseamna a fi cu adevarat atent la nevoile copilului, la semnalele pe care le transmite si a-l spijini in mod real. Unele cauze ale comportamentelor vin din ereditatea sau sanatatea copilului. Altele sunt mai legate de actiuni prezente din mediul in care traieste copilul. Ideile prezentate in continuare arata unde sa cautati explicatii pentru ceea ce face copilul.

Cand incercam sa intelegem de ce se comporta copilul intr-un anume fel, este util sa ne gandim ca multe din comportamentele copilului sunt invatate, iar sursa cea mai apropiata de exemple comportamentale este familia. Copilul invata zi de zi din ceea ce se intampla in jurul lui. Una dintre explicatiile cele mai frecvente pentru comportamentele copiilor este recompensarea accidentala a comportamentelor nedorite. Putem recompensa fara sa vrem comportamentele nedorite atunci cand copilul primeste un beneficiu ca urmare a unui comportament problematic.

Una dintre recompensele accidentale cele mai frecvente este atentia. Comportamentele nedorite care se ‘bucura’ de atentia noastra se vor repeta. De exemplu, daca zambim sau petrecem prea mult timp cu explicatii atunci cand copilul foloseste un cuvant urat, atentia ridicata acordata incidentului il poate incuraja pe copil sa repete acel cuvant.

Trebuie de asemenea sa fim atenti la capcana escaladarii. Cand copilul nu primeste ceea ce vrea, poate invata ca prin escaladare (cere mai tare, plange, insista, face mofturi, tipa) poate primi totusi ceea ce isi dorea. De exemplu, copilul va cere un biscuit inainte de masa, spuneti ‘nu’ de cateva ori dar copilul insista, miorlaie, plange, cere tot mai tare biscuitul. Va ganditi ca nu e capatul lumii sa i-l dati totusi si sa readuceti linistea in casa. Atunci cand copilul escaladeaza astfel si primeste ce a cerut, invata ca atunci cand nu primesti ceea ce doresti, trebuie doar sa ceri mai tare, mai insistent, mai galagios. Intr-un mod similar, si parintii pot invata escaladarea: cand copilul nu face ce ii cerem, putem incerca sa ii repetam cerinta iar si iar, eventual pe un ton tot mai ridicat sau mai amenintator. Copilul invata ca vrei cu adevarat sa faca acel lucru doar atunci cand se ajunge la etapa de amenintare sau ridicarea vocii, si raspunde cerintei doar atunci. Parintele invata, la randul lui, ca singura metoda de a-l face pe copil sa asculte este tonul ridicat si amenintarea, si ambii vor continua la fel.

Ignorarea comportamentelor dezirabile este o alta cauza a comportamentelor copiilor. Ei pot invata sa repete comportamente problematice atunci cand adultii nu acorda suficienta atentie comportamentelor ‘bune’. Daca un comportament bun al copilului este ignorat, va aparea mai rar. Copilul invata ca singurul mod in care primeste atentia este sa faca boacane.

Un alt mod prin care copilul invata comportamente este imitarea. De exemplu, daca un copil vede un adult care se enerveaza si tipa si astfel obtine ceea ce a cerut, invata ca asa trebuie sa faca pentru a obtine ce doreste. Daca in familie se tipa si exista certuri, copiii adopta si ei aceste comportamente. Copiii pot invata multe obiceiui nedorite prin imitarea adultilor: dezordinea, folosirea cuvintelor urate, lovirea, bautul si fumatul, reactia fata de pericole.

Modul in care parintii formuleaza cerintele fata de copil influenteaza gradul in care acestea vor fi respectate. Unele din cele mai frecvente greseli in formularea cerintelor sunt:

• Prea multe cerinte: fiecare cerinta formulata este o sansa ca ea sa nu fie dusa la indeplinire. Multe cerinte inseamna multe sanse de a aparea comportamente problematice.

• Prea putine cerinte: uneori copiii fac ce nu ne place din simplul motiv ca nu stiu ce ne place sa faca. Ei nu stiu ce asteptam de la ei.


• Cerinte prea dificile: putem sa avem asteptari prea mari fata de nivelul de dezvoltare specific varstei copilului (de exemplu, nu putem cere unui copil de 3 ani sa faca ordine in camera).

• Moment nepotrivit: daca cerem copilului ceva exact cand este in mijlocul celui mai interesant joc, este mai probabil ca respectiva cerinta sa fie ignorata.

• Cerinte neclare: copilul poate sa nu raspunda asteptarilor noastre cand nu intelege exact ce trebuie sa faca. De aemenea, cand formulam cerinta ca o intrebare, ii dam sansa de a alege si deci de a refuza.

• Comportament nonverbal diferit fata de cerinta: uneori comportamentul nostru nonverbal transmite altceva decat cuvintele noastre. De exemplu, cand radem sau zambim in timp ce-i cerem copilului sa stopeze un comportament, copilul nu intelege daca vorbim serios.

Mesajele emotionale pe care le transmitem copilului joaca si ele un rol. Uneori spunem lucruri negative despre copil si nu despre comportamentul care nu ne-a placut. Cand il etichetam pe copil (‘esti obraznic’, ‘esti lenes’), cand il criticam sau cand il facem sa se simta vinovat (‘Ce ar zice bunica daca te-ar vedea asa?) il putem determina sa faca ceea ce vrem, dar in acelasi timp sa se simta nemultumit (fata de noi, fata de sine insusi) sau furios.

Metode gresite de disciplinare pot dezvolta sau mentine dificultatile cu care ne confruntam. Amenintarea care nu mai este pusa in aplicare, reactia exagerata la furie, reactiile de criza sau inconsistenta parintilor intra in aceasta categorie.

Unele dintre asteptarile si convingerile parintilor influenteaza reactiile si cerintele fata de copil intr-un mod neeficient. De exemplu, uneori putem avea impresia ca ‘boacanele’ copilului sunt facute intentionat, ca sa ne supere sau sa ne enerveze. O astfel de convingere ne poate duce la reactii exagerate si de asemenea ne poate retine de la a evalua masura in care propriile noastre actiuni joaca un rol. Putem avea de asemenea asteptari nerealiste. Nu este realist sa ne dorim copii perfecti, asa cum nu este realist sa ne asteptam ca noi sa fim perfecti. Este mult mai usor sa ajungem la dezamagiri si conflicte atunci cand avem astfel de asteptari.

Diferite alte aspecte din relatiile de familie pot influenta comportamentul copiilor. Relatia dintre parinti, starea emotionala a parintilor ne pot face sa actionam mai inconsistent, sa monitorizam mai putin comportamentul copilului, sa ne pastram mai greu calmul.

Alte influente vin din afara familiei. Prietenii copilului, performanta lui scolara sau mass-media il pot invata comportamente nedorite.

Este nerealist sa ne asteptam sa controlam toate sursele de influenta asupra comportamentului copilului, chiar si pe cele care tin de propria noastra persoana. Este practic imposibil sa nu cadem din cand in cand in capcana inconsecventei, sau sa nu recompensam fara sa vrem un comportament problematic. Nu poti fi parinte fara a face din cand in cand si greseli. Important este sa observam daca aceste capcane devin obisnuinte, si sa facem legatura intre o greseala pe care o repetam si dificultatile de comportament ale copilului.

pentru mai multe informatii despre subiect, comandati audiobook-ul Copilul tau e disciplinat? ®

Laurentiu Ianculescu Laurentiu Ianculescu (1077 Posts)

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services


Share and Enjoy !

0Shares
0 0
Pentru comentarii Click aici

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Diverse
Laurentiu Ianculescu

Expert Contabil - Membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Tel: 07 27 57 17 97, Master Count Services

More in Diverse

Vrei sa fii primul care citeste articolele noastre? Simplu, aboneaza-te la newsletter-ul nostru! Adauga adresa ta de email aici:

Nota: Continutul site-ului faracontabilitate.ro poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului www.faracontabilitate.ro este posibila numai cu acordul prealabil scris al faracontabilitate.ro. Echipa redactionala a site-ului incearca sa furnizeze VIZITATORILOR informatii cat mai corecte, din surse autorizate. Cu toate acestea, site-ul faracontabilitate.ro nu poate garanta corectitudinea tuturor informatiilor publicate. In cazul informatiei cu caracter juridic, VIZITATORILOR le este recomandat sa verifice corectitudinea informatiei si din alte surse. Informatia este prezentata gratuit si fara garantii, de aceea site-ul faracontabilitate.ro nu este raspunzator de eventualele daune survenite in urma utilizarii informatiilor si serviciilor furnizate de acest site. Siteul www.faracontabilitate.ro nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un VIZITATOR al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site. |   © 2011-2015 Fara Contabilitate
  Termeni si conditii    |    Protectia datelor cu caracter personal    |    Contact